استرالیا؛ از کشتار غیرنظامیان افغان تا حضور در استخراج معادن افغانستان

به گزارش یزد بلاگ، در حالی که نظامیان استرالیایی جنایت های بسیاری علیه غیرنظامیان افغان انجام داده است اما اکنون فاش شده است وزارت معادن افغانستان با شرکت های استرالیایی نامعلوم ده ها قرارداد استخراج معدن را به امضا رسانده است.

استرالیا؛ از کشتار غیرنظامیان افغان تا حضور در استخراج معادن افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، چندی پیش روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد گزارشی منتشر کرد درباره اینکه نظامیان استرالیایی در افغانستان، غیرنظامیان و افراد زندانی را یا به ضرب گلوله می کشتند یا با چاقو گلوی آن ها را می بریدند.

جرائمی که در گزارش ارتش استرالیا از آن افشاگری شده است، شامل عطش خون ریزی و رقابت بر سر کشتن و رفتار غیرانسانی و غیرضروری با زندانیان می گردد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این در حالی است که تلویزیون یک فاش کرد: مدارکی را در اختیار دارد که نشان می دهند؛ وزارت معادن این کشور سند چارچوب توافق استخراج معدن های طلا، آهن، مس، لیتیوم و دیگر فلزات کمیاب را با شرکت استرالیایی امضا نموده است که حتی در افغانستان دفتری نیز ندارد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

فرایند واگذاری ده ها معدن به شرکت استرالیایی در یک سند 11 صفحه یی همراه با یک ورق ضمیمۀ آن امضا شده است.

در این سند آمده است که شرکت فارتیسکیو فیوچر، در توسعه، استخراج معادن دست باز دارد و دولت افغانستان نیز باید برای این شرکت و شرکت های وابسته، زمین مورد احتیاج را برای هر پروژه فراهم آورد.

در ضمیمۀ سند چارچوب توافق استخراج معادن آمده است که حکومت افغانستان منطقه معین شده ای از سنگ آهن را در ولایت های بامیان، پنجشیر، هرات، بدخشان و قندهار به این شرکت استرالیایی واگذار خواهد نمود.

همچنان معدن مس و طلا را در ولایت های هلمند، قندهار، لوگر، کابل، هرات، بدخشان، تخار و سرپل در اختیار این شرکت قرار می دهد.

افزون بر آن، معدن لیتیوم و فلزهای کمیاب را در ولایت های نورستان، کنر، لغمان، پروان، بدخشان، دایکندی، هرات، نیمروز، غزنی و هلمند به این شرکت واگذار خواهد نمود.

در بخشی از این توافق نامه آمده است که دیگر مواد معدنی و سایت های معدن در سراسر کشور به مدت پنج سال در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت.

بربنیاد این سند، به صورت مجموعی معدن های 17 ولایت کشور به شرکت فارتیسکیوفیوچر استرالیایی واگذار خواهد شد.

هم چنان در این سند آمده است که این شرکت استرالیایی در جریان مطالعات و زمان پروژه های مرتبط مکلف به دریافت جواز ویژه برای ساحه های معدن ها نیست و هیچ شخص و یا نهاد دیگر نمی توانند مجوز مربوط به پروژه های معدنی را برای مدت پنج سال به دست بگیرد.

این سند از سوی هارون چخانسوری وزیر معادن، عطاءالله نصیب مسوول واحد تسهیل سرمایه گذاری افغانستان و رئیس شرکت فارتیسکیو امضا شده است.

چخانسوری که پیش از این سخنگویی اشرف غنی را به عهده داشت در دانشگاه سیدنی استرالیا تحصیل نموده است.

وزارت معادن افغانستان از ارائه شرح درباره توافق استخراج معادن با شرکت استرالیایی خودداری نموده است.

آمارهای اتاق صنایع و معادن افغانستان نشان می دهد که سرمایه گذاران داخلی، با تمام تهدیدهای امنیتی نزدیک به 220 کارخانه فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمی را در این کشور بهره برداری نموده اند اما حالا قرارداد معدن به این شرکت ها داده نمی گردد.

افغانستان از واگذاری معدن ها به شرکت های خارجی تجربۀ چندان خوشایندی ندارد.

.

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3120

به "استرالیا؛ از کشتار غیرنظامیان افغان تا حضور در استخراج معادن افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرالیا؛ از کشتار غیرنظامیان افغان تا حضور در استخراج معادن افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید