بازداشت یک دریادار مخالف خروج ترکیه از کنوانسیون مونترو

به گزارش یزد بلاگ، دفتر دادستانی ترکیه حکم دستگیری یکی از دریادارانی را که نامه مخالفت با خروج از کنوانسیون مونترو را امضا کرده بود، صادر کرده است.

بازداشت یک دریادار مخالف خروج ترکیه از کنوانسیون مونترو

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دادستانی ترکیه همچنین درخواست دستگیری تعداد بیشتری از این دریاداران را صادر کرده است.

یکی از وکلای این دریاداران گفت: دفتر دادستانی ترکیه درخواست دستگیری ارگون منگی، دریادار بازنشسته را صادر کرده است. همچنین برای 9 نفر دیگر که این نامه را امضا کردند، قرار بازداشت صادر شده است و چهار نفر هم با قرار وثیقه آزاد شده اند.

اوایل ماه جاری میلادی، بیش از 100 دریادار بازنشسته ترکیه ای نامه ای را منتشر کردند که بر ضرورت ماندن ترکیه در کنوانسیون مونترو در بحبوحه برنامه هایی برای ساخت یک کانال بزرگ در حاشیه استانبول تاکید داشت.

در این نامه همچنین به نفع حفظ قانون اساسی فعلی در برابر درخواست رئیس جمهوری برای ایجاد قانون اساسی جدید صحبت شده است. این دریادارها همچنین از رهبران ارشد ارتش به دلیل خروج از مسیری که بنیانگذار ترکیه مصطفی کمال آتاترک ترسیم کرده، انتقاد کردند.

بر اساس گزارش های رسانه ای، 10 تن از این دریادارها روز چهارم آوریل پس از انتشار این نامه بازداشت شده اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نامه دریاداران بازنشسته را محکوم کرد و گفت، ارتش حق دخالت در سیاست را ندارد و بر تعهد کشورش به کنوانسیون مونترو تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در مورد اهمیت حفظ رژیم تنگه های دریای سیاه تحت کنوانسیون مونترو به منظور تامین امنیت منطقه با اردوغان صحبت کرد.

کنوانسیون مونترو در سال 1936 در تلاش برای تضمین آزادی عبور از تنگه های استراتژیک بوسفور و داردانل برای کشتی های تجاری همه کشورها، هم در صلح و هم در زمان جنگ، تصویب شد.، ایسنا

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3772

به "بازداشت یک دریادار مخالف خروج ترکیه از کنوانسیون مونترو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازداشت یک دریادار مخالف خروج ترکیه از کنوانسیون مونترو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید