بیرانوند نه، دستکش طلایی برای نیازمند

به گزارش یزد بلاگ، شاید پیشتر همه بر این عقیده بودند که بیرانوند دروازه بان سال بوده اما این آمار که از یک فروردین تا 29 اسفند 98 جمع آوری شده نشان می دهد نیازمند با عملکردی درخشان از دروازه بان پرسپولیس سبقت گرفته.

بیرانوند نه، دستکش طلایی برای نیازمند

آنالیز آماری بهترین دروازه بان های لیگ در سال 98

امیر اسدی ، اگر به زندگینامه اغلب دروازه بان ها سرک بکشیم، حتماً با این جمله روبرو می شویم که ابتدا مهاجم یا هافبک بوده و بعدها درون دروازه نهاده شده اند. قریب به اتفاق آنها هم به دلیل کمبود بازیکن به دروازه تبعید شده و سال ها بعد به دروازه بان هایی مشهور تبدیل شده اند. نمونه اش مرحوم ناصر حجازی که در نوجوانی مهاجم بود اما به یکباره دروازه بان شد و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران در این پست نام گرفت. حجازی حتی در یک بازی به عنوان مهاجم هم به زمین رفت اما هیچگاه به اندازه دروازه بان پیروز نبود.

دروازه بانی پر تنش است و پرریسک، زیرا هیچ جای بخششی برای یک دروازه بان وجود ندارد. شاید یک مهاجم بتواند موقعیت های فراوانی هدر بدهد، شاید هافبک ها و مدافعین بتوانند پاس های اشتباه زیادی رد و بدل نمایند و یا در آفساید گیری محاسبه خوبی نداشته باشند اما دروازه بان با اولین اشتباه مورد هجوم قرار می گیرد و سیبل رسانه ها، مربیان و همچنین طرفداران می گردد. کم لطفی عظیم به دروازه بان ها این است که همواره به اشتباهات شان مشهور هستند و کمتر سهمی از جوایز دارند. دروازه بان ها هنرمندان درون زمین به شمار می فرایند و چون هر خالق هنری نیازمند تحسین هستند.

در روز دروازه بان که البته کمی از آن عبور نموده ایم، نگاهی آماری به دروازه بان های حاضر در لیگ ایران و البته آمار آنها می اندازیم. آماری که به برآورد ها درباره بهترین دروازه بان سال 98 لیگ برتر سرانجام می دهد. شاید پیشتر همه بر این عقیده بودند که علیرضا بیرانوند دروازه بان سال بوده اما این آمار که از یک فروردین تا 29 اسفند 98 جمع آوری شده نشان می دهد پیغام نیازمند با عملکردی درخشان از دروازه بان پرسپولیس و تیم ملی سبقت گرفته و این عنوان را به دست آورده است. در این گزارش آمار پنج دروازه بان به نام های علیرضا بیرانوند، حسین حسینی، پیغام نیازمند، محمدرشید مظاهری و مهدی رحمتی مورد آنالیز نهاده شده است.

پیغام نیازمند (25 بازی، 16 کلین شیت و 14 گل خورده)

از همان زمانی که فقط 17 سال داشت و با نظر فرهاد کاظمی در تیم عظیمسالان پیکان بازی کرد، می شد آینده درخشانی برای پیغام نیازمند تصور کرد. دروازه بانی که بعدها با پیکان در لیگ برتر حاضر شد و سپس پیراهن سپاهان را پوشید. نیازمند در یکی دو سال اخیر یکی از بهترین دروازه بان های فوتبال ایران بوده و نخستین بار توسط کارلوس کی روش به اردوی تیم ملی دعوت شده و همراه سایر بازیکنان به جام ملت های آسیای 2019 سفر نموده. نیازمند در سال 98، 21 بازی در لیگ برتر انجام داد و 2 بازی در لیگ قهرمانان آسیا. در جام حذفی هم 2 بازی، یک کلین شیت و یک گل خورده حاصل کار نیازمند بوده. ماحصل کوشش او 15 کلین شیت در لیگ و جام حذفی و یکی هم در آسیا است. یعنی روی هم 25 بازی و 16 کلین شیت که آمار درخشان 0،64 را نشان می دهد. میانگین تعداد گل های خورده پیغام به ازای هر بازی هم 0،56 است.

علیرضا بیرانوند (34 بازی، 18 کلین شیت و 23 گل خورده)

علیرضا بیرانوند هر چند در سال 98 مثل سال های قبل نبود اما کمتر کسی است که بتواند منکر توانایی های او باشد. دروازه بان 27 ساله ای که برای فصل بعد باید به لیگ بلژیک کوچ کند و درون دروازه آنتورپ قرار بگیرد. بیرانوند در لیگ برتر 20 بازی درون دروازه پرسپولیس نهاده شد، 11 بار دروازه اش را بسته نگه داشت و 12 گل دریافت کرد. او در بازی های ملی هم 6 بار دروازه بود، 3 بار کلین شیت کرد و 4 بار هم دروازه اش باز شد. در جام حذفی هم 2 بازی و 2 کلین شیت حاصل کار شماره یک تیم ملی بوده. بیرانوند روی هم در سال 98، 34 بازی انجام داد که 18 کلین شیت و 23 گل خورده در کارنامه او به ثبت رسید. او در 52 درصد بازی ها کلین شیت نموده و البته میانگین 0،67 گل خورده به ازای هر ملاقات به نام او نوشته شده.

محمدرشید مظاهری (31 بازی، 14 کلین شیت و 25 گل خورده)

شاید اگر رشید مظاهری در لیگ نوزدهم درون دروازه تراکتورسازی نبود، این تیم نمی توانست در زمره مدعیان قرار بگیرد و برای کسب سهمیه آسیا کوشش کند. مظاهری بخصوص در ابتدای لیگ یکی از بهترین دروازه بان ها بود اما وقتی طلسم بسته نگه داشتن دروازه اش شکست، از نظر روحی کمی متزلزل شد. او بعدها به دوران آمادگی برگشت و با تجربه بالای خود به تراکتورسازی یاری کرد تا در جدول رده بندی صعود کند. مظاهری در سال 98، 6 بازی در لیگ و 3 بازی در لیگ قهرمانان آسیا برای ذوب آهن انجام داد که حاصل آن 4 کلین شیت و 7 گل خورده بود. او 21 بازی هم برای تراکتورسازی انجام داد، 11 کلین شیت به نام خود ثبت کرد و 17 بار هم دروازه اش باز شد. در جام حذفی هم یک بازی و یک گل خورده حاصل کار مظاهری بوده. یعنی روی هم 31 بازی انجام داد و 14 کلین شیت و 25 گل خورده به نام او نوشته شد. میانگین کلین شیت های مظاهری 0،45 و گل های خورده او به ازای هر بازی 0،8 است.

مهدی رحمتی (28 بازی، 12 کلین شیت و24 گل خورده)

در 37 سالگی همچنان دود از کنده بلند می گردد و مهدی رحمتی یکی از بهترین دروازه بان های فوتبال ایران است. رحمتی ابتدای سال 98 عضو باشگاه استقلال بود اما فقط یک بار در ترکیب این تیم به میدان رفت و یک گل نیز دریافت کرد. در فصل جابجایی تابستانی، دروازه بان سابق تیم ملی به مشهد کوچ گرد تا برای شهر خودرو بازی کند. رحمتی در ماه های اخیر یکی از بازیکنان کلیدی شهر خودرو بوده، 21 بار در ترکیب این تیم نهاده شده، 11 کلین شیت نموده و 16 گل نیز وارد دروازه اش شده. در لیگ قهرمانان آسیا هم رحمتی 4 بازی انجام داده، یک کلین شیت به نام خود ثبت نموده و 6 بار نیز دروازه اش فرو ریخته. در جام حذفی هم 2 بازی، یک کلین شیت و یک گل خورده حاصل کار رحمتی بوده. روی هم رحمتی در سالی که گذشت آمار 0،42 کلین شیت و میانگین 0،85 گل خورده در هر بازی را به نام خود نوشت.

حسین حسینی (37 بازی، 11 کلین شیت و 34 گل خورده)

قبل از جدایی مهدی رحمتی از استقلال، حسین حسینی مدعی بود که باید دروازه بان اصلی باشد و همواره درون دروازه قرار بگیرد. رحمتی که رفت، حسینی هم نشان داد که بدون رقیب عظیم نمی تواند یک دروازه بان ششدانگ برای استقلال باشد. حسینی در سالی که گذشت 27 بازی در لیگ برتر انجام داد، 8 بار کلین شیت کرد و 26 گل خورد. آمار او در آسیا هم 8 بازی، 2 کلین شیت و 7 گل خورده است. در جام حذفی هم 2 بازی، یک کلین شیت و یک گل خورده حاصل کار حسینی بوده. حسینی روی هم آمار ضعیف 0،29 درصد کلین شیت و 0،91 گل خورده در هر بازی را از خود بر جا گذاشت تا ثابت گردد هیچ دروازه بانی بدون حضور رقیب آماده نمی تواند روزهای پیروزی را سپری کند.

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1031

به "بیرانوند نه، دستکش طلایی برای نیازمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیرانوند نه، دستکش طلایی برای نیازمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید