جنگ قدرت بین سنا و رئیس جمهوری امریکا

به گزارش یزد بلاگ، بیش از یک هفته از حمله ارتش امریکا به شرق سوریه می گذرد، اما هنوز خشم سناتورهای امریکایی، بویژه دموکرات ها از اقدام نظامی که به دستور جو بایدن و بدون کسب مجوز از کنگره امریکا صورت گرفته است، فروکش ننموده است. دو سناتور از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه لایحه ای را تقدیم سنای امریکا نموده اند که در آن بر کاهش قدرت نظامی رئیس جمهوری امریکا تأکید شده است؛خواسته ای که در دوره دونالد ترامپ نیز مطرح شده بود.

جنگ قدرت بین سنا و رئیس جمهوری امریکا

به گزارش سایت کنگره امریکا هیل، سناتور تیم کین از ایالت ویرجینیا که از سال ها پیش خواستار افزایش قدرت کنگره برای محدود کردن قدرت پست ریاست جمهوری امریکا برای شروع جنگی یک جانبه و حملات نظامی است، اعلام نموده است که کار خود را برای ایجاد این محدودیت و لغو مجوز ده ساله ای که بر مبنای آن رئیس جمهوری امریکا می توانست بدون کسب مجوز از کنگره هر زمان که لازم بود، دستوراتی تهاجمی را به قوای نظامی امریکا بدهد شروع نموده است.

کین که گفته بسیار سرخورده شده است که چرا کنگره قبل، در زمان دونالد ترامپ این کار را نکرد، تأکید نموده است که دو دهه قبل بنا بر شرایطی که وجود داشت، چنین مجوزی به ریاست جمهوری امریکا داده شد، اما اکنون زمان آن است که قانونگذاران امریکا قدرت خود را از رئیس جمهوری پس بگیرند. این سناتور دموکرات همچنین گفته است: حملات هفته پیش در سوریه نشان داد که قوه مجریه صرف نظر از آنکه چه حزبی آن را در دست داشته باشد، به گسترش قدرت های نظامی خود می اندیشد. کین سال گذشته نیز حامی قطعنامه مشترکی بود که خواستار منع درگیری نیروهای ارتش امریکا با نیروهای ایرانی و نیروهای تحت حمایت ایران بود، اما ترامپ این قطعنامه را وتو کرد. لایحه ای که تقدیم سنای امریکا شده است، بر بندی از قانون اساسی امریکا راسخ است که تأکید می نماید، رئیس جمهوری امریکا برای انجام اقدامات نظامی علیه کشورها یا گروه ها باید ابتدا مجوز کنگره را دریافت کند.

سال 2001 در پی حملات 11 سپتامبر، کنگره امریکا مجوزی را برای رئیس جمهوری امریکا که در آن موقع جورج بوش پسر بود، صادر کرد تا با توجه به شرایط موجود و مبارزه با تروریسم، تصمیمات خود را سریع تر عملی کند، اما در چند سال اخیر، بحث های متعددی درباره ادامه این مجوز وجود داشته است و اعضای زیادی از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره امریکا، بارها برای لغو این مجوز کوشش نموده اند، اما این کوشش ها تا کنون با توجه به قدرت طلبی های رؤسای جمهوری امریکا به نتیجه نرسیده است.

به گزارش ترو آوت، کین در پیشبرد این لایحه تنها نبود و تاد یانگ، سناتور جمهوریخواه نیز با وجود حمایت شماری از جمهوریخواستار از حمله 26 فوریه امریکا به سوریه، در کنار کین نهاده شد؛ بجز این دو نفر سناتورهای دموکرات تامی داکورث، کریس کونز و دیک داربین و همچنین سناتورهای جمهوریخواه مایک لی، چاک گراسلی و رند پال از این لایحه حمایت نموده اند. سناتور کریس مورفی از ایالت کانکتیکات هم از دیگر سناتورهایی است که اعتقاد دارد، کنگره برای ادامه چنین مجوزی باید دوباره قانع گردد.

کریس مورفی که نشست توجیهی هفته پیش سنا را با نارضایتی ترک نموده بود، روز پنجشنبه در مصاحبه ای با رادیو ملی امریکا (NPR) گفت: بایدن نیز مثل سه رئیس جمهوری قبل از خود مدعی است که اقدامش تنها برای دفاع از نیروهای خارج از کشور صورت گرفته است، اما طبق قانون و مجوزی که در جریان جنگ های امریکا در 1991 (جنگ اول خلیج فارس) و 2002 (جنگ افغانستان) به رئیس جمهوری امریکا داده شده است، وی تنها می تواند در قبال تهدیدهای قریب الوقوع علیه نیروهای امریکایی، بدون کسب مجوز از کنگره تصمیم به عملیات جنگی بگیرد و مجاز نیست برای عملیاتی که مبنای تلافی جویانه دارد، به تنهایی و بدون کسب مجوز از کنگره اقدامی انجام دهد، زیرا این شرایط دیگر یک شرایط اضطراری نیست. او تأکید کرد که برای رسیدن به نقطه ای که کنگره بتواند قدرت سابق خود را در تصمیم گیری های جنگی داشته باشد، این است که هر دو حزب، فارغ از اینکه رئیس جمهوری مستقر از حزب آنها هست یا نه، به طور مشترک همکاری نمایند. لایحه ارائه شده از سوی تیم کین و تاد یانگ قرار است در روزهای آینده در دستور کار کنگره قرار بگیرد.

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3490

به "جنگ قدرت بین سنا و رئیس جمهوری امریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ قدرت بین سنا و رئیس جمهوری امریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید