خبرنگاران جنگلبانان، عاشقان طبیعت و حافظان انفال هستند

به گزارش یزد بلاگ، زنجان- خبرنگاران- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: جنگلبانان، عاشقان طبیعت و حافظان انفال هستند که عاشقانه، دل به طبیعت داده و با کمترین امکانات و بدون ادعا از با ارزش ترین سرمایه های طبیعت، محافظت می نمایند.

خبرنگاران جنگلبانان، عاشقان طبیعت و حافظان انفال هستند

خلیل آقاجانلو روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: 9 مردادماه مصادف با 31 جولای از سوی اتحادیه بین المللی جنگلبان به عنوان روز جهانی جنگلبان، نامگذاری شده که این مناسبت در ایران نیز با معرفی جنگلبانان نمونه، گرامی داشته می گردد.

وی گفت: امسال چهارمین جشنواره ملی روز جنگلبان با رویکرد ایثار و شهادت، امروز (دوشنبه/ 27 مرداد ماه) به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می گردد که از استان زنجان نیز سه نفر به عنوان جنگلبان نمونه به مرکز، معرفی شده است.

آقاجانلو با بیان اینکه 6 درصد از اراضی ملی استان زنجان از جنگل تشکیل شده است، گفت: مساحت جنگل های طبیعی این استان حدود 73 هزار هکتار و جنگل های دست کاشت نیز حدود 18 هزار هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزود: غالب گونه های جنگلی استان را اُرس، بَنه، زالزالک و بلوط تشکیل می دهد.

وی گفت: بیشتر جنگل ها در ارتفاعات شمالی رودخانه قزل اوزن در شهرستان های طارم، خرمدره، ابهر، سلطانیه، ماهنشان و شمال غربی شهرستان زنجان واقع شده و وسیعترین آن در شهرستان طارم است.

آقاجانلو در مورد حفاظت از این جنگل ها گفت: برای توسعه و غنی سازی جنگل ها، طرح صیانت و صندوق توسعه ملی در حال اجرا است.

وی با بیان این که سالانه برای توسعه زراعت چوب، تامین مواد سلولزی و تامین چوب کشور، اقدامات اساسی انجام می گردد، ادامه داد: امسال نیز 100 هزار اصله قلم صنوبر نهال تهیه شده که اسفندماه در بین متقاضیان زراعت چوب توزیع می گردد.

آقاجانلو توضیح داد: زنجان، یکی از قطب های فراوری صنوبر کشور است.

این مسؤول با بیان اینکه میزان آسیب وارده به جنگل ها سالانه متفاوت بوده و به شرایط اقلیمی مربوط می گردد، گفت: بیشترین تهدید جنگل های استان زنجان، آتش سوزی است و اگر آتش سوزی اتفاق نیفتد، آمار تخریب ها بسیار پایین است زیرا جنگل های زنجان، حفاظتی بوده و برداشت چوب به آن صورت وجود ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اهم اقدامات این اداره کل در سال 98 گفت: جنگلکاری و توسعه فضای سبز به مساحت 160 هکتار و اصلاح و احیای 32 هزار هکتار از مراتع استان، بخشی از اقدامات در حوزه فنی است.

وی گفت: حدنگاری و اجرای طرح کاداستر (محدوده بندی) در 182 هزار هکتار از اراضی ملی، تغییر الگوی سوخت فسیلی با نصب 80 دستگاه آبگرمکن خورشیدی و کنترل و مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی در 701 هکتار نیز از جمله اقدامات حوزه حفاظت و امور اراضی است.

آقاجانلو با بیان اینکه سال گذشته، مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری در 56 هزار هکتار از اراضی این استان اجرا شده است، افزود: برطرف تصرف 203 هکتار از اراضی ملی، 89 مورد اطفای حریق و 54 فقره مبارزه با قاچاق چوب نیز بخش دیگری از مهمترین اقدامات این اداره کل در سال 98 است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: در سطح کلان از سال 97 توجه ویژه ای به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شده و اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای این امر، اختصاص یافته که سهم استان زنجان در سال های 97 و 98 به ترتیب 13 و 28 میلیارد تومان بود و برای امسال نیز حدود 16 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی گفت: در کنار این اعتبارات، کوشش شده تا از منابع استانی و سایر منابع نیز برای تقویت منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده گردد.

پرشین بلاگ: پرشین بلاگ | سیستم وبلاگ های پرشین

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1990

به "خبرنگاران جنگلبانان، عاشقان طبیعت و حافظان انفال هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جنگلبانان، عاشقان طبیعت و حافظان انفال هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید